Jak zostać specjalistą SEO? Ile zarabia pozycjoner stron www?

Specjalista-SEO-zarobki

Czy jesteś zainteresowany karierą jako specjalista SEO? Optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek to stale rozwijająca się dziedzina, a bycie ekspertem wymaga głębokiego zrozumienia stale ewoluującego środowiska algorytmów, zachowania konsumentów i trendów, aby zmaksymalizować skuteczność działań. Sprawdź, jakie wymagania trzeba spełnić, aby zostać pozycjonerem. Zapraszamy do lektury!

Czym jest SEO, czyli marketing w wyszukiwarce

Wraz z rozwojem marketingu cyfrowego zapotrzebowanie na specjalistów SEO jest bardzo duże. Czy jednak jest SEO?

Z języka angielskiego skrót SEO rozwija się jako Search Engine Optimization – co oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek. W głównej mierze chodzi o jedną wyszukiwarkę – Google, gdyż ma ona dominującą pozycję w światowym rynku i przystosowanie strony pod jej wymagania przynosi największe korzyści.

Optymalizacja pod kątem SEO to działania mające na celu poprawę widoczności witryny internetowej w wynikach wyszukiwania Google lub innej wyszukiwarki. Poprzez zwiększenie pozycji na wybrane frazy strona odnotowuje więcej wejść z wyników organicznych. Dobry specjalista SEO, dzięki zgromadzonej wiedzy i doświadczeniu, jest w stanie wypromować stronę, a także poprawić konwersje tym samym zwiększając przychody firmy.

Młodszy specjalista SEO — zestaw niezbędnych umiejętności z zakresu SEO i nie tylko

Aby zacząć karierę jako Junior SEO Specialist, kluczowe jest posiadanie kilku umiejętności. Jedną z podstawowych aspektów, które trzeba opanować, są zasady działania algorytmów wyszukiwarek i czynniki, które wpływają na pozycje. Przydatne też będzie znajomość HTML, CSS czy JavaScript – te umiejętności przydadzą się szczególnie podczas optymalizacji stron WWW. Często bowiem trzeba będzie zajrzeć w kod strony internetowej i ocenić czy nie wymaga on poprawek. Nierzadko też specjalista SEO wprowadza zmiany optymalizacyjne.

Młodszy specjalista powinien także umieć znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, pod które będzie prowadzona optymalizacja. Dobór słów kluczowych to jedno z podstawowych zadań specjalisty SEO.

Ważne jest także poznanie odpowiednich narzędzi. Must have na tym stanowisku to Google Search Console, Google Analytics czy Planer Słów Kluczowych, które są stosowane w codziennej pracy. Na wyższych stopniach zaawansowania dochodzą też bardziej specjalistyczne narzędzia SEO: Ahrefs, Majestic, Moz, Senuto i inne.

Przydatna jest także wiedza z zakresu copywritingu. Tworzona czy optymalizowana treść powinna nie tylko zadowolić robota, ale przede wszystkim być użyteczna i służyć do spełniania celów biznesowych.

Kolejną pożyteczną umiejętnością są kompetencje z zakresu link buildingu, czyli pozyskiwania odnośników do strony WWW. Specjalista SEO powinien być w stanie znaleźć odpowiednie miejsce oraz określić czy link tam umieszczony będzie wartościowy na tyle, by podnieść pozycje witryny.

Czy wszystkie te umiejętności są konieczne do podjęcia zatrudnienia w agencji SEO? Niekoniecznie. Część firm zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych sama od podstaw szkoli pracownika i stopniowo przekazuje wiedzę na temat poszczególnych zagadnień. Potrzebna jest przynajmniej podstawowa wiedza, a nie koniecznie konkretne wykształcenie.

Ile zarabia specjalista SEO? Gdzie szukać zatrudnienia?

Ciężko jednoznacznie określić wysokość zarobków „SEOwca”, ponieważ wynagrodzenie może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak doświadczenie, kwalifikacje, lokalizacja i wielkość firmy, dla której pracuje. Dodatkowo sprawę komplikuje wykształcenie się specjalizacji w obrębie jednego zawodu. Funkcjonują już takie stanowiska jak: techniczny specjalista SEO, Link Builder, SEO Web Developer czy kierownik działu SEO.

Średnie zarobki na tym stanowisku wynoszą obecnie 5,5 tys. zł brutto (wg. portalu wynagrodzenia.pl). Młodszy specjalista startuje zazwyczaj z poziomu 3 – 3,5 tys zł brutto.

Jeśli szukasz pracy jako specjalista SEO najlepiej zacząć karierę od pracy w agencji, która przekaże uporządkowaną wiedzę. W niej też nabierzesz odpowiedniego doświadczenia pod okiem fachowców. Ofert pracy można szukać na różnych portalach lub od razu bezpośrednio uderzyć do wybranej firmy zajmującej się marketingiem internetowym. Pamiętaj, że doświadczenie w branży, staż pracy oraz portfolio zrealizowanych projektów może być bardzo pomocne w zdobyciu tego rodzaju pracy.

Dobrym pomysłem na stawianie pierwszych kroków w karierze SEO jest agencja SEO, w której początkujący pozycjoner może uczyć się od bardziej doświadczonych kolegów.

Innym sposobem na rozpoczęcie kariery jest zajęcie się pozycjonowaniem jako freelancer. Tutaj jednak wymagana jest dyscyplina, samozaparcie i chęć do rozwijania się i samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu pozycjonowania.

Sprawdź też ten artykuł – https://cvwork.pl/blog/wdrozenie-i-konfiguracja-ga4-oraz-optymalizacja-seo-twojej-strony/

Pozycjoner stron www — jak zostać specjalistą ds. SEO?

Pierwszym krokiem, by stać się specjalistą SEO, jest zdobycie podstawowej wiedzy na temat działania wyszukiwarek – najlepiej zacząć od oficjalnej dokumentacji Google. Należy też skupić się na poznaniu:

  • elementów tworzenia stron internetowych,
  • zasad znajdywania i klastrowania słów kluczowych,
  • technik budowanie linków,
  • sposobów optymalizacja treści.

Dobra podstawa w tych tematach pomoże ci zrozumieć, w jaki sposób można wpływać na algorytmy wyszukiwarek, aby witryna pojawiała się wyżej na określone słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania.

Następnie zdobytą wiedzę trzeba przekuć na doświadczenie i testować, testować i jeszcze raz testować. Algorytmy nieustannie się zmieniają i coś, co działało jeszcze jakiś czas temu, obecnie może przynosić szkodę.

Z czasem i z nabytym doświadczeniem dojdą kolejne przydatne umiejętności takie jak analiza konkurencji czy tworzenie audytów SEO.

Myślenie analityczne kluczem do sukcesu

Specjaliści SEO w dużej mierze pracują z dużą ilością danych. Muszą być w stanie oceniać dostępne dane, wyciągać sensowne wnioski i przewidywać zmiany lub pojawiające się trendy, które mogą wpłynąć na widoczność witryny w Internecie. Powinni również być w stanie ocenić skuteczność wszelkich wdrożonych strategii, dostrzec potencjalne obszary wymagające poprawy i zaproponować nowe podejścia, które mogą prowadzić do lepszych wyników.

Specjalista SEO — zawód przyszłości czy przeszłości?

Praca w branży marketingowej często kojarzy się z byciem wyjątkowo kreatywnym. Tymczasem także dla ścisłych umysłów znajdzie się tutaj miejsce. Specjalista SEO to z pewnością jeden z zawodów, które w najbliższym czasie będą potrzebne na rynku pracy — pomimo tego, że niektórzy już od dłuższego czasu wieszczą śmierć SEO. Jest to trudna profesja, ale rezultaty prowadzonych działań potrafią w pełni wynagrodzić wysiłek włożony w edukację.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *