Marketing sieciowy – kompletny poradnik dla początkujących

Marketing sieciowy

Jeśli interesujesz się biznesem lub marketingiem w internecie, na pewno nie raz zetknąłeś się z nazwami — marketing sieciowy czy MLM. W sieci wciąż krąży sporo propozycji i reklam dotyczących wejścia w „interes życia”, który umożliwi osiągniecie wolności finansowej, lub szybkiego zarobku.

Ogólnie trudno powiedzieć, czy strategia MLM rzeczywiście działa. Co prawda są osoby, które na tym zarobiły, jak i marki, których biznes oparty jest o ten model. Jednak większość osób, które rozpoczyna swoją przygodę z MLM, nie otrzymuje z tego nic.

W tym artykule przedstawimy Ci to, czym jest marketing sieciowy, pokażemy Ci jego wady i zalety oraz raz na zawsze udowodnimy, że z marketingiem sieciowym nie warto się już zaczynać.

Co to jest MLM – marketing sieciowy

W największym skrócie marketing sieciowy jest pośrednim kanałem dystrybucji. Polega on na zaangażowaniu jak największej ilości pośredników w celu maksymalizacji własnego zysku.

Struktura MLM opiera się o sieć wielopoziomową. Na szczycie biznesu stoją zwykle osoby, które jako pierwsze rozpoczęły rozwijać swoją strukturę sprzedaży. Mogą oni szukać konsumentów, którzy będą kupować reklamowany przez nich produkt i zgarniać całe 20% prowizji, ale mogą też angażować kolejne osoby, które będą pracować dla nich.

Jeżeli znajdziesz osobę, która z Twojego polecenia będzie sprzedawać dany produkt lub również szukać kolejnej osoby z polecenia, będziesz na nich zarabiać. Jeżeli to Twój polecony sprzeda dany produkt, nie dostaniesz oczywiście 20% tak jak w przypadku gdy Ty coś sprzedawałeś. Wtedy prowizja jest nieco mniejsza, ale chyba lepiej mieć 10% w globalnej firmie, niż 100% w lokalnej.

Sam możesz sprzedawać dany produkt po tysiąc złotych i mieć od tego 20% prowizji, ale po co? Nie dość, że ogranicza Cię czas, to jeszcze nie ma praktycznie szans na to, że znajdziesz klienta, dzięki któremu zarobisz duże pieniądze.

Zamiast tego lepiej jest mieć 3% z całej sieci sprzedaży. Właśnie dlatego MLM określana jest mianem marketingu sieciowego. Im więcej osób masz pod sobą, tym więcej możesz zarobić. Teoretycznie zarabiasz, kiedy śpisz. Jest to niejako odpowiedź na słowa Warrena Buffetta — jednego z największych inwestorów na świecie.

„Jeśli nie znajdziesz sposobu, by zarabiać, gdy śpisz, będziesz pracować do śmierci.”

Warren Buffet

Zarabiasz tym więcej, im więcej masz osób pod sobą. Jeżeli, Twój znajomy, którego zrekrutowałeś, posiada mnóstwo osób pod sobą, też będziesz na nich zarabiać.

Marketing sieciowy służy do tego, aby w szybszy i tańszy sposób rozprowadzać produkty bez konieczności posiadania punktów stacjonarnych. Przedstawiciele takich firm (tj. agenci MLM) odwiedzają klientów, prezentując im dane produkty, a następnie, gdy klient jest zdecydowany na zakup, zamawiają dany towar u producenta.

\"MLM\"

Właściciel firmy nie tylko oszczędza na kosztach związanych z prowadzeniem sklepu, ale też na reklamie. To przedstawiciele są reklamą danej firmy. Im więcej sprzedadzą, tym więcej zarobią, a więc firma posiada pracowników, którym tak samo, jak właścicielom zależy na zmaksymalizowaniu sprzedaży.

Wady i zalety marketingu sieciowego

Podobnie jak każda inna forma pracy, marketing sieciowy posiada swoje wady i zalety. Zanim zaczniesz pracować jako agent MLM, zapoznaj się z nimi i zastanów, czy taka forma biznesu jest dla Ciebie odpowiednia.

Zalety:

  • Brak ograniczeń wiekowych i z punktu widzenia wykształcenia.
    Nie ma znaczenia, czy jesteś geniuszem, czy masz 13 a może 35 lat. Przy sprzedaży w marketingu sieciowym liczą się chęci i wyniki, a nie to, kim jesteśmy. Z tego względu jest to dobry sposób na zdobycie pierwszego doświadczenia, a także aby zarobić.
  • Niski kapitał wejścia.
    Większość form biznesu wiąże się z wysokimi kosztami rozpoczęcia działalności. W wielu przypadkach potrzebne też będzie biuro, towar i magazyn. W przypadku marketingu sieciowego, jedyne co będzie nam potrzebne, to pakiet startowy czy próbki danego towaru.
  • Nienormowane godziny pracy.
    Mimo że zdobywasz klientów i sprzedajesz produkt pewnej firmy, tak naprawdę jesteś szefem sam sobie. To Ty ustalasz, w jakie dni pracujesz i w jakim miejscu chcesz. Nikt nie wyznacza Ci czasu pracy i tego, w jaki sposób masz pracować.
  • Wsparcie ze strony liderów.
    Każda osoba posiadająca pewną strukturę swoich pracowników chce, żeby Ci osiągali jak najlepsze wyniki. Wobec czego wielu z nich prowadzi darmowe szkolenia i pomagają osobom początkującym wdrożyć się w temat sprzedaży. Dodatkowo wiele firm prowadzących marketing sieciowy oferuje darmowe kursy na których przedstawiają ciekawe techniki sprzedaży.
  • Możliwości rozwoju.
    Po pewnym czasie, gdy zauważysz, że sama sprzedaż Ci nie wystarczy, możesz też otworzyć własną sieć dystrybutorów. Jest to główna zaleta marketingu sieciowego, ponieważ ilość osób pracujących dla nas jest tak naprawdę nieograniczona. Możesz więc zarabiać naprawdę duże pieniądze.

Wady:

  • Wymaga dużo czasu i cierpliwości.
    Nie od razu Rzym zbudowano, jednak aby zarabiać większe pieniądze, musimy naprawdę sporo się naczekać. Nie jest to tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Zanim poznamy techniki sprzedaży i nabierzemy wystarczająco doświadczenia, mogą minąć długie miesiące, a nawet lata.
  • Duża ilość produktów alternatywnych firm.
    Kilka lat temu praca w marketingu sieciowym była opłacalna, ponieważ wiele produktów było unikalnych i nie sposób było je znaleźć gdzie indziej. Dziś praktycznie wszystko ma już swój odpowiednik i bardzo trudno jest namówić klienta na zakup tego konkretnego. Dodatkowo dużo zależy od atrakcyjności produktu, jego ceny i naszych umiejętności sprzedażowych.
  • Brak wpływu na ceny i jakość wykonania produktów.
    W wielu przypadkach ceny produktów są mocno zawyżane. Zdarza się, że firma sprowadza z Chin tanie produkty, które nijak mają się do najwyższej jakości, o której musimy mówić.
  • Zarabianie za osoby nad nami.
    Nie wpływa to w żaden sposób na nasze zarobki ani nie powoduje, że w jakikolwiek sposób na tym tracimy. Czasami boli jednak to, że wiele osób znajdujących się wyżej od nas, zarabia za to, że my pracujemy. Zanim dorobimy się własnej sieci dystrybucji, będzie to ciągle kuło po plecach.

W ogólnym rozrachunku marketing sieciowy MLM może wydawać się idealną metodą na zarobek dla osób bez doświadczenia lub wykształcenia w jakiejkolwiek branży. Rzeczywistość jest jednak brutalna. To już nie czasy, gdzie Pan z walizką wchodził do nas do domu i prezentował świetnej jakości produkty, a my mu wierzyliśmy. Ludzie są o wiele bardziej ostrożni i trudno jest dziś sprzedać coś, o czym potencjalny klient nie ma bladego pojęcia.

Praca w marketingu sieciowym – czy warto?

I tak i nie. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która pasowałaby do wszystkich osób.

Jest to z pewnością dobre zajęcie dla osób, które chcą nabrać doświadczenia w marketingu i sprzedaży. Nie musimy nic inwestować, tak naprawdę nie ryzykujemy niczego, tylko własny czas, a możemy się sporo nauczyć lub nawet rozkręcić dobrze działający biznes.

Wiele zależy również od tego, jaką posiadamy sieć znajomych. Większość osób sprzedaje towary wśród najbliższych znajomych i przyjaciół. Jeżeli więc chcesz sprzedawać coś, co niekoniecznie jest jakości premium swoim znajomym i interesuje Cię praca w elastycznych godzinach, to zdecydowanie warto.

Nie jest to jednak dobry pomysł na zarobek dla osób, które mają już rodziny i dzieci. Stawiając wszystko na marketing sieciowy, musisz liczyć się z tym, że to po prostu nie wypali. Według nas takie ryzyko, gdy mamy dzieci do wykarmienia, jest zbyt duże. Zamiast tego, lepiej jest traktować to jako formę dodatkowego dochodu. Możesz przecież po godzinach na spotkaniu ze znajomymi zaproponować im produkt, który odmieni ich życie.

Zarobki w marketingu sieciowym

Tak jak już wspomnieliśmy wcześniej, wybierając jedynie drogę sprzedaży w MLM, nie możesz liczyć na miliony. Ogranicza Cię czas Twój, jak i ludzi, z którymi chcesz się spotkać w sprawach biznesowych. Na wyłącznej sprzedaży produktów nie da się raczej na dzień dzisiejszy utrzymać. Jest to raczej forma pracy dodatkowej, która może pomóc podreperować budżet domowy.

Jeżeli jednak planujesz pracę w marketingu sieciowym jako osoba polecająca, Twoje zarobki mogą być naprawdę zadowalające. Od razu zaznaczamy, że naprawdę nielicznym się to udaje, ale są osoby, które w marketingu sieciowym zarobiły miliony.

Wszystko zależy od Twojego czasu, zaangażowania, chęci, umiejętności i szczęścia. Czasem może być tak, że przez długi okres nie znajdziesz nikogo, kto byłby zainteresowany współpracą. Aż nagle spotkasz osobę, która podwoi Twój aktualny dochód.

W tym zawodzie, systematyczność, otwarcie na innych ludzi i komunikatywność, to najważniejsze cechy, bez których nie odnajdziesz się w tym środowisku.

Najlepsi w tym biznesie zarabiają od 30 do nawet 100 tys. zł miesięcznie. Jest to jednak niewielka ilość osób, prawdopodobnie do 20 na jedną firmę.

Jaką firmę działającą w marketingu sieciowym wybrać?

Jedną z głównych uwag, jakie musimy zaznaczyć na samym początku jest opinia o MLM w Polsce. Przez wysyp ludzi z walizkami i pokazy cudownych produktów, marketing sieciowy nie cieszy się w Polsce dobrą opinią. Rozmawiając z ludźmi nie raz spotkasz się z opinią, że tego próbowali i dziękują. Nie możesz się jednak poddawać, bo czasy się zmieniły i marketing sieciowy działa dziś zgoła odmiennie.

Wybierając firmę dla której będziemy pracować w systemie MLM, nie możesz postępować pochopnie. Według nas najlepsze są dwa wyjścia.

  • Wybór firmy znanej marki z dobrą pozycją na rynku.
    Prawdopodobieństwo, że firma z dobrą renomą zniknie jest niewielka. Pamiętaj, że planując długoterminowo musisz brać też pod uwagę możliwość upadku firmy. Niemiło byłoby obudzić się z planami na przyszłość w danej firmie a za 5 minut przeczytać, że firma upadła.
    Jako pracownik MLM nie masz za bardzo wpływu na ruchy firmy ani ceny produktów. Nie licz więc na to, że gdy zauważysz coś przełomowego, ludzie z góry Cię wysłuchają.
  • Wybór nowo powstałej, szybko rozwijającej się firmy.
    Drugim wyjściem, które wydaje się nieco prostsze jest dołączenie do nowo powstałej i prężnie rozwijającej się firmy. Takie rozwiązanie pozwoli Ci w o wiele szybszy tempie rozwijać własną działalność a także łatwiej znajdziesz ludzi, którzy o danym produkcie nie słyszeli i będą chętni do współpracy.
    Szanse na to, że dobrze funkcjonująca firma z dnia na dzień zniknie, są znikome.

Wybierając firmę MLM, w której chcemy pracować, warto jest też zwrócić uwagę na:

  • Historię firmy – sprawdź, gdzie firma ma siedzibę i kto ją założył
  • Produkty i usługi które będziemy reklamować – poczytaj o produkcie, który będziesz reklamować. Musisz wierzyć w to, że dany produkt naprawdę działa.
  • Opinie o danej firmie – spróbuj dowiedzieć się od ludzi powiązanych z daną branżą co sądzą o danej firmie. Nie kieruj się anonimowymi opiniami z internetu.
  • Liderów – sprawdź, kto będzie Twoim kapitanem, który poprowadzi Cię do sukcesu.
  • Plan marketingowy – przeanalizuj to, w jaki sposób będzie naliczana Twoja prowizja i jak realizowane będą wypłaty.
  • Umowę – przeczytaj, czy nie ma przypadkiem zakazu pracy u konkurencji przez x lat.

Marketing sieciowy wydaje się doskonałym narzędziem sprzedaży, jednak rzeczywistość jest nieco bardziej brutalna. Wiele osób z doświadczeniem sprzedażowym twierdzi, że biznesy opierające się na MLM za kilka lat znikną, ponieważ zaufanie ludzi do tego typu zagrywek cały czas maleje.

MLM pozwala generować spore zyski, ale obarczone jest to ryzykiem i wymaga sporo czasu.

Czy jest to opłacalny biznes? Z tym pytaniem was pozostawimy, ponieważ każdy powinien odpowiedzieć na nie we własnym zakresie.

2 thoughts on “Marketing sieciowy – kompletny poradnik dla początkujących”

  1. Hej
    marketing sieciowy to ciekawy model biznesowy i moim zdaniem warto się temu przyjrzeć.
    Dużą zaletą jest to, że koszty są o wiele niższe niż w tradycyjnym biznesie np. nie trzeba zakładać działalności gospodarczej (przynajmniej na początku), ale oczywiście też nie jest to model dla każdego. Tutaj również trzeba działać strategicznie i z konkretnym planem pracy.

  2. A to pracując na umowę o pracę nie pracujemy na kogoś? Na czyjś biznes, marzenia? Akurat z tą „wadą” się nie zgodzę.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *