Franczyza – co to jest i na czym polega?

franczyza co to

Chciałbyś założyć biznes, ale nie chcesz przechodzić etapu w którym musisz budować renomę i zaufanie marki? A może chcesz, aby Twój biznes od samego początku był dobrze rozpoznawalny, żeby od samego początku zdobyć klientów? Chyba każda osoba, która zakłada swoją firmę chciałaby, aby te dwie cechy biznesu były spełnione. Jest to możliwe, dzięki otwarciu biznesu w formie franczyzy.

Co to jest franczyza?

Najprościej opisując, franczyza, jest gotową koncepcją biznesową, która zawiera powtarzalny i dochodowy model biznesowy.

Jest to rozwiązanie idealne dla osób, które chcą prowadzić jakiś biznes, ale nie mają na niego pomysłu ani dużej ilości środków. Działalność na podstawie franczyzy należy do jednych z najbezpieczniejszych rozwiązań i jest to jedna z najlepszych dróg zarobku dla osób początkujących, które chcą prowadzić swój biznes.

W Polsce znaleźć można ponad 1000 firm, które działają w oparciu o model franczyzowy.

Osoby chcące działać na licencji franczyzowej muszą wiedzieć, że podpisując umowę, zobowiązują się, do prowadzenia działalności według przyjętych zasad przez dany podmiot. Na umowie zapisywane są określone prawa i obowiązki obydwu stron.

Na czym polega franczyza?

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, działalność w oparciu o franczyzę, wiąże się z prowadzeniem firmy wobec określonych zasad. Wyłamywanie się z nałożonej przez franczyzodawcę koncepcji może skutkować nałożeniem kar finansowych.

Przedsiębiorca podpisując umowę franczyzy, otrzymuje od franczyzodawcy pomoc w rozwijaniu biznesu, początkowe wsparcie finansowe, a dodatkowo dzieli się swoim doświadczeniem w danej dziedzinie.

Firmy założone w oparciu o franczyzę posiadają znacznie mniejszy procent upadłości niż te, tworzone od zera.

Franczyzodawca otrzymuje udziały w zyskach danego przedsiębiorstwa, które generowane są w ramach jego działalności.

Rodzaje franczyzy

Tak jak w przypadku wielu innych dziedzin, tak, w przypadku franczyzy, możemy wyróżnić jej kilka rodzajów.

Franczyza handlowa

W tym modelu, franczyzobiorca sprzedaje towary, które zostały mu udostępnione przez franczyzodawcę. W skrócie zajmuje się działalnością handlową w oparciu o produkty sprawdzone przez franczyzodawcę.

W przypadku tego modelu, najczęściej spotykane w Polsce branże to:

  • Kosmetyki i biżuteria
  • Artykuły spożywcze i przemysłowe
  • Odzież, obuwie i akcesoria
  • Stacje paliw

Innym rodzajem franczyzy dystrybucyjnej jest franczyza depozytowa. Polega ona nie na zakupie towarów przez franczyzobiorcę, a na ich depozycie. Produkty, które młody przedsiębiorca chce sprzedawać, są własnością franczyzodawcy do momentu ich sprzedaży. Franczyzobiorca w tym modelu jest pośrednikiem sprzedaży, a jego zarobki uzależnione są od wartości i ilości sprzedanych produktów.

Franczyza usługowa

W przypadku franczyzy usługowej, franczyzobiorca otrzymuje tak zwane know-how wykonywania danych produktów lub usług. Najczęściej spotykane branże usługowe to:

  • Bankowość i finanse
  • Edukacja
  • Gastronomia
  • Turystyka

Franczyzobiorcy otrzymują dostęp do receptur, techniczne wskazówki wykonywania usług oraz wiedzę na temat oprogramowania używanego w przedsiębiorstwie.

Organizacja systemu franczyzowego

Pod względem organizacji systemu, franczyzę możemy podzielić na:

  • Franczyza bezpośrednia – Jest to najprostszy i najbardziej popularny sposób podejmowania działalności franczyzowej. Polega ona na zawarciu umowy pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą, w której to franczyzodawca jest zobowiązany do kontrolowania, doradzania i szkolenia pracowników nowej placówki.
  • Franczyza wielokrotna – Jest to nieco bardziej skomplikowany sposób założenia działalności franczyzowej, w której franczyzobiorca zobowiązuje się do utworzenia na danym terenie nowych punktów sprzedaży. W umowie jest zwykle zapisana dokładna ilość placówek jaką ma otworzyć franczyzobiorca. Zwykle ma wyłączność na to działanie.
  • Masterfranczyza – Ten rodzaj franczyzy mówi, że franczyzobiorca ma wyłączność na działanie wobec określonych zasad na danym terenie. Oznacza to, że nie może pojawić się inny franczyzobiorca, który będzie chciał otworzyć placówki w danym obszarze.
    Dodatkowo franczyzobiorca może rekomendować zmiany w działaniu systemu i je wprowadzać.

Pakiet franczyzobiorcy

Podpisując umowę o franczyzie, nie musisz martwić się o promocję swojej firmy jak i to w jaki sposób będziesz ją rozwijać. Otrzymujesz bowiem na start pakiet, który pozwoli Ci działać w oparciu o sprawdzony już i dobrze prosperujący plan rozwoju przedsiębiorstwa. W skład pakietu franczyzowego należą:

  • Znak towarowy – Jest to jeden z głównych elementów, dla których wiele osób decyduje się zakładać działalność franczyzową. Budowanie zaufania i renomy wśród klientów to proces często długi i czasochłonny. Otrzymując możliwość sprzedaży pod logiem znanej marki, nie tylko zaoszczędzamy na czasie, ale też łatwiej zdobywamy klientów.
    Możliwość korzystania ze znaku towarowego dozwolona jest na podstawie i zasadach udzielonej przez właściciela licencji.
  • Know-how – Jest to zbiór wiedzy i informacji na temat tego w jaki sposób prowadzić biznes. Oznacza on cały zakres wiedzy, niezbędny do sukcesywnego prowadzenia działalności.
  • Opłaty franczyzowe – Są to warunki finansowe opisane w umowie franczyzowej. Określają w one w jaki sposób i jakie opłaty uiszczać musi franczyzobiorca.
  • Podręcznik operacyjny – Jest to najobszerniejszy materiał wchodzący w skład pakietu franczyzowego. Zawiera on wszystkie zasady, reguły i funkcje, jakie franczyzobiorca musi wobec franczyzodawcy spełnić. W większości podręczników znajdują się:
    • wzory umów do zawarcia z pracownikami
    • wykaz niezbędnego towaru i projekt lokalu
    • dokładny opis systemu franczyzowego
    • lista procedur i dyscyplina pracy
    • kontakt do osób, z którymi należy się kontaktować w przypadku napotkania problemów.
  • Usługi lub produkty udostępnione przez franczyzodawcę – Jest to zbiór programów szkoleniowych, kursów, a także pomoc ze strony franczyzodawcy, w razie problemów prowadzenia działalności.

Wady i zalety franczyzy

Mimo, że franczyza może wydawać się idealnym rozwiązaniem dla osób, które chciałyby prowadzić swoją działalność, ale boją się początkowego etapu prowadzenia firmy, rzeczywistość nie jest taka kolorowa. Nie ma niestety modelu idealnego, który wolny jest od jakichkolwiek wad. Jeżeli chcesz rozpocząć działalność w oparciu o franczyzę, zapoznaj się z jej zaletami i wadami, co pozwoli Ci uniknąć późniejszego rozczarowania.

Jeżeli szukasz pracy lub planujesz założyć własny biznes, zapoznaj się z naszym poradnikiem dotyczącym pracy w domu.

Zalety franczyzy

  • Minimalizacja ryzyka – Otwarcie działalności na zasadzie franczyzy oznacza dołączenie do sieci dobrze prosperujących przedsiębiorstw. O wiele mniejsze ryzyko podejmujemy zakładając firmę pod znaną już banderą niżeli rozkręcając od zera swój biznes.
  • Korzystanie ze sprawdzonego systemu biznesowego – Otrzymujesz pomysł na sprawdzony biznes, który w przypadku innych przedsiębiorców wypadł pozytywnie.
  • Wsparcie ze strony franczyzodawcy – Franczyzodawca chce, abyś osiągnął jak największy zysk. Im więcej zarobisz, tym więcej zarobi franczyzodawca. Zależy mu na tym, abyś otworzył dobrze działający sklep i daje Ci pomocną dłoń już od chwili podpisania umowy.
    • pomaga znaleźć najlepszą lokalizację
    • udziela pomocy przy otwieraniu każdego punktu
    • wspiera w działaniach wewnątrz firmy
    • organizuje szkolenia i kursy, które mają na celu zwiększyć wiedzę z zakresu prowadzania własnej działalności
  • Minimalne koszty reklam – Dołączasz do sieci, która jest zapewne znana w całej Polsce, tak więc koszty reklam będą minimalne. Twój biznes już na starcie będzie rozpoznawalny wśród klientów.
  • Opracowany system dostaw – Nie musisz martwić się o dostawy produktów. Franczyzodawca wszystko załatwia, a Ty musisz tylko przyjmować towar i zatwierdzać jego odbiór. Dodatkowo franczyzodawca ma zwykle o wiele bardziej korzystne ceny zakupu, co jest kolejnym plusem.

Wady franczyzy

  • Opłaty – Mimo, że biznes ten jest o wiele mniej ryzykowny niż założenie od początku swojej działalności, musisz mieć kapitał na start a także wiedzieć o tym, że cały czas będziesz musiał regulować bieżące opłaty.
  • Brak możliwości budowy własnej marki – Masz praktycznie zerowy wpływ na to, co sprzedajesz i w jaki sposób działasz. Dodatkowo nie rozwijasz swojego biznesu, tylko powiększasz czyjś, a Ty jesteś jedynie właścicielem pojedynczej placówki.
  • Czas trwania umowy – Franczyzę zawiera się na określony czas. Nie masz gwarancji, że po zakończeniu trwania umowy, franczyzodawca będzie chciał ją z Tobą przedłużyć.
  • Pomyłki franczyzodawcy – Czasem zdarza się tak, że franczyzodawca kilka dni przed rozpoczęciem naszej działalności wprowadził zmiany w systemie, które nie były jeszcze testowane. W przypadku, gdy okażą się one niezbyt trafne, możesz nie mieć tak dobrego startu jak Ci obiecywano.
  • Kontrole – Przez cały czas prowadzenia działalności, franczyzodawca ma prawo i na pewno będzie Cię kontrolować. Mimo, że jesteś właścicielem firmy, masz obowiązek kierować ją w taki sposób, jak zostało zawarte w umowie.

Podsumowanie

Franczyza, to współpraca osoby, która chce zacząć biznes pod logiem znanej marki. Jest to dobry pomysł na biznes, który nie jest obarczony takim ryzykiem jak własna działalność. Ma swoje plusy i minusy, jednak dla większości osób, zalety zdecydowanie przeważają nad wadami tego modelu.

Jeżeli uważasz, że powyższy artykuł jest wartościowy i niesie ze sobą wartość merytoryczną, daj nam znać przez dodanie komentarza lub polubienie naszych social media.

Udostępnij artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *