Jak napisać dobry artykuł – kompletny poradnik

Jak napisać artykuł

Zastanawiasz się, jak napisać artykuł, który pokochają Twoi czytelnicy? A może chciałbyś zacząć przygodę z prowadzeniem bloga lub copywritingiem, ale nie wiesz, jak stworzyć dobry tekst? W tym artykule dowiesz się, wszystkiego, co powinien wiedzieć każdy bloger i copywriter.

Jak napisać artykuł?

Samo napisanie artykułu nie jest tak naprawdę trudne. Wystarczy, że skupimy się na tym, co chcemy czytelnikowi czy klientowi przekazać i jakiś tekst stworzymy. Sztuką jest jednak napisanie artykułu dojrzałego, który nie jest wyłącznie reklamą i laniem wody, a niesie za sobą wartość merytoryczną.

Stety i niestety, czasy, kiedy zbudowanie bloga, który będzie odwiedzany przez użytkowników bez względu na jakość artykułów już minęły . Dziś liczy się jakość tekstów i sposób ich przedstawienia. Nie wybijesz się, jeżeli nie potrafisz tworzyć ciekawych i wciągających artykułów, lub nie stworzysz oprawy graficznej, która będzie przyciągać użytkowników.

Musisz więc znać kilka zasad, które znacznie ułatwiają pisanie artykułów, dzięki czemu, są one lepsze jakościowo i bardziej czytelne.

Zastanawiasz się jak napisać idealne CV? Tutaj znajdziesz odpowiedź.

Z czego powinien składać się dobry artykuł

\"pisanie

Każdy artykuł, który ma przekazywać wiedzę czytelnikowi i zachęcać do przeczytania musi składać się z kilku podstawowych elementów. Poniżej znajdziesz omówione fragmenty, z jakich powinien składać się dobry artykuł.

Tytuł – czyli nagłówek artykułu

Pisząc tekst, który umieścisz w Internecie, musisz wiedzieć, że tytuł pełni tutaj kilka ról.

Pierwszą jest oczywiście poinformowanie użytkownika o tym, co znajduje się w danym tekście.

Niemal każdy użytkownik, właśnie na podstawie tytułu ocenia, co w artykule się znajduje i czy znajdzie w nim to, czego szuka. Musisz więc wiedzieć, czego dana osoba poszukuje i stworzyć tytuł w taki sposób, aby od samego początku pokazać, że Twój tekst będzie odpowiedzią na pytanie czytelnika.

Drugą rolą tytułu w internetowym artykule jest zachęcenie do przeczytania i przekazanie wyszukiwarkom informacji o tym, co w danym tekście się znajduje.

Zarówno Google, jak i inne wyszukiwarki internetowe indeksują wszystko, co dzieje się w Internecie. Ty, pisząc swój artykuł masz szansę na dotarcie do klientów nie tylko poprzez swojego bloga. Jeżeli np. piszesz artykuł zatytułowany „Najlepsza książka kucharska, możesz trafić na wysoką pozycję w Google, dzięki czemu Twoja strona będzie częściej odwiedzana przez użytkowników.

W skrócie – musisz w kilku słowach (zwykle 3-7) określić tematykę tekstu i zdobyć nim zainteresowanie odbiorcy.

Lead artykułu

Lead jest często mylony ze wstępem do artykułu. Jest to poważny błąd, bowiem lead ma za zadanie wychwycić uwagę czytelnika i zachęcić go do dalszego czytania.

Pamiętaj, że gdy odbiorca otworzy nasz artykuł, masz tylko chwilę na to, aby pokazać mu, że naprawdę warto go przeczytać. Jeżeli zastanawiasz się, jak napisać dobry artykuł, postaraj się zaraz pod nagłówkiem umieścić 2-3 zdania, które nakreślą problem, który będziesz opisywać, udowodnisz, że znasz się na rzeczy i pokażesz, jak dany problem rozwiązać.

Wstęp-zakończenie artykułu

Może to wydawać się nieco dziwne, ale tak rzeczywiście jest. Właściwą treść artykułu zaczynamy od zakończenia. Nic typowego, w którym dziękujemy odbiorcy za przeczytanie tekstu itp. a takiego, w którym przedstawiasz najważniejsze elementy Twojego artykułu.

Zamieść najbardziej treściwe informacje i to, czego użytkownik szuka we wstępie. Podniesie to znacznie konwersję i chęć przeczytania dalszej części wpisu.

Nie umieszczaj jednak wszystkiego, czego potencjalny czytelnik chce się dowiedzieć. Musisz sprawić, żeby odbiorca dowiedział się czegoś ważnego, ale nie do końca wiedział, o co w tym wszystkim chodzi.

Rozwinięcie artykułu

Jest to najdłuższa część artykułu, której główną rolą jest budowa wiarygodności i przedstawianie kolejnych faktów czytelnikowi.

Jeżeli chcesz, aby użytkownicy odwiedzający Twojego bloga chcieli na niego wracać, nie skupiaj się na ilości, tylko na jakości. Mało kto lubi czytać ogromnych ścian tekstu, a Ty pisząc artykuł nadmiernej długości tylko odstraszysz użytkowników.

Postaraj się też przedstawiać tu wyłącznie konkretne informacje poparte przykładami lub faktami. Nikt nie lubi bowiem czytać (szczególnie w dzisiejszych czasach) zmyślonych tekstów, które próbują być prawdziwe.

Warto też przedstawiać swoje emocje i ukazywać to, czego inni doświadczyli, będąc w kontakcie z daną sytuacją.

Aby artykuł stał się bardziej przyjazny dla odbiorcy, możesz umieścić też zdjęcia i grafiki. Mają one duży wpływ na odbiór artykułów i bardzo często to one decydują o jego sukcesie.

\"Przycisk

Zakończenie artykułu

Kończąc artykuł, warto przedstawić swoją opinię o danym temacie i pokazać, że nie przechodzimy obok niego obojętnie. Pokazanie swojej ludzkiej twarzy, znacznie poprawi wiarygodność artykułu i pokaże, że mamy zdanie na dany temat.

Zakończenie nie jest wymaganą częścią artykułu, jednak pozwala ona nawiązać kontakt z odbiorcami, dzięki czemu są oni bardziej skłonni do komentowania i wchodzenie w dyskusję z innymi użytkownikami.

Przydatne wskazówki

Poza odpowiednią strukturą artykułu warto znać sztuczki i zasady, które poprawiają wygląd tekstów i ich czytelność.

  • Stosuj akapity – Pozwalają one w prosty sposób segregować myśli i wyodrębniać poszczególne działy tekstu.
  • Odpuść sobie długi wstęp – Nikt nie lubi czytać masła maślanego czy góry tekstu. W ten sposób tylko odstraszysz czytelnika. Postaraj się od samego początku przyciągnąć jego uwagę konkretnymi informacjami.
  • Prezentuj dane w czytelnych tabelkach lub wykresach – W każdym artykule tabelki i wykresy dobrze wyglądają. Nie tylko dodają wiarygodności, ale w prosty i przejrzysty sposób porównują informacje. Zawsze, gdy masz taką możliwość, stosuj je.
  • Pisz w sposób dynamiczny – Używaj czasu teraźniejszego i pisz w stronie czynnej. Postaraj się też nie używać fachowej terminologii i napuszonego języka.
  • Trzymaj się jednej formy – Jeżeli zacząłeś pisać artykuł w czasie teraźniejszym, to utrzymaj tę formę do końca. Nie przeskakuj też z liczby pojedynczej na mnogą.
  • Nie stosuj jednosłownych nagłówków – Nagłówek to coś, co ma przedstawić, co w danym fragmencie będzie się znajdować. Twórz je w taki sposób, aby bez przeczytania tekstu pod spodem, czytelnik wiedział, co się w tym tekście znajduje.
  • Poprawiaj napisany tekst – Nigdy nie myśl, że Twój artykuł jest idealny. Zawsze można coś poprawić i sprawić, że stanie się on jeszcze lepszy.
  • Bądź zręczny w tym co piszesz – Zaskocz użytkownika wiedzą na dany temat i pokaż mu, że pisanie na dany temat sprawia Ci przyjemność. Wiele osób widzi, gdy dany tekst był pisany na siłę.

Checklista – sprawdź ją po napisaniu artykułu

Jeżeli uważasz, że Twój artykuł jest skończony, zapoznaj się z poniższą listą, która zweryfikuje, czy pisząc tekst, zrobiłeś wszystko jak należy 🙂

  • Czy wiem wystarczająco na dany temat?
  • Czy zrobiłem research i wiem co inni sądzą na dany temat?
  • Czy wiem, które treści z danej dziedziny cieszą się największym zainteresowaniem?
  • Czy tytuł i lead tekstu jest zachęcający?
  • Czy wykonałeś analizę fraz kluczowych?
  • Czy mój tekst wyczerpuje temat?
  • Czy artykuł dobrze prezentuje się w wynikach wyszukiwania?
  • Czy tekst zawiera ciekawostki i twarde dane?
  • Czy tekst jest odpowiednio zoptymalizowany?

Pracujesz w chaosie i chcesz to zmienić? Spróbuj zorganizować swój czas pracy.

Podsumowanie

Na pytanie, jak dobrze napisać artykuł nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Istnieje mnóstwo szkół i technik, które pozwalają tworzyć ciekawe i niekonwencjonalne teksty.

To, czy dany artykuł zostanie dobrze przyjęty, często zależy nie od jego jakości a od grupy odbiorców. Pisząc artykuł, musisz więc wiedzieć, do jakiej grupy docelowej dany tekst będzie kierowany, co znacznie ułatwi odniesienie sukcesu.

Pisząc tekst na jakikolwiek temat, pamiętaj o stosowaniu przedstawionych przez nas zasad, dzięki czemu Twoje artykuły nie tylko będą cieszyły się większą popularnością, ale też będą zachęcały do dyskusji.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *