Jak nie zasnąć w pracy – 10 sprawdzonych sposobów

zasnąć w pracy

Zastanawiasz się jak nie zasnąć w pracy? Walczysz z silnym znużeniem modląc się by ten dzień się już skończył? Z chęcią wróciłbyś do łóżka na choćby krótką drzemkę?

Poniżej przedstawione zostały sposoby walki ze snem w pracy. Znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci przezwyciężyć senność i zmęczenie. Sposób na rozbudzenie się i powrót do wykonywania swoich obowiązków może okazać się nieoceniony.

Jak nie zasnąć w pracy

Każdemu z nas może przydarzyć się dzień, w którym spadek energii jest odczuwalny. Dlatego właśnie warto poznać kilka sposobów na chwilowe pobudzenie, dzięki którym praca minie zdecydowanie szybciej i nie będziemy co chwilę przyłapywać się na zasypianiu.

Bez wątpienia najlepszym sposobem na zmęczenie jest sen, jednak będąc w pracy nie można sobie na niego pozwolić. Jeżeli jednak możesz wyjść i wcześniej zakończyć swój dzień roboczy, wykorzystaj to i wypocznij. Natomiast jeśli nie masz zbyt wiele czasu i gonią Cię terminy, zapoznaj się z tymi cennymi wskazówkami:

1. Kawa
Z pewnością najczęstsze rozwiązanie w walce z sennością w pracy. Kofeina pozytywnie wpływa na chwilowe pobudzenie, co pozwala na dokończenie bieżących spraw.
Jeżeli nie jesteś fanką/fanem smaku kawy, możesz napić się mocnej herbaty, yerby mate lub mniej zdrowego odpowiednika – napoju energetycznego. W temacie kofeiny namnożyło się wiele mitów, jednak najnowsze i ogólnodostępne badania wykazują pozytywny wpływ na organizm.

2. Ruch
To, że aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ na organizm i samopoczucie wiedzą wszyscy. Wykorzystaj więc ruch do pobudzenia także w pracy. Przejdź się na krótki spacer na zewnątrz lub w biurze, wykonaj kilka prostych ćwiczeń. Z pewnością w niedługim czasie zaobserwujesz pobudzenie, zwiększenie produktywności i odświeżenie umysłu.

3 .Woda
Po zarwanej nocy warto sięgnąć po szklankę wody. Dowiedziono, że znużenie i senność mogą występować na skutek odwodnienia. Pijąc odpowiednią ilość płynów unikniesz ewentualnych skutków.

Zastanawiasz się, czy warto się przebranżowić? W tym artykule znajdziesz listę najlepiej płatnych zawodów w Polsce.

sen w pracy

4. Zdrowy posiłek
Słodkie ciastko lub cukierek podnosi poziom insuliny we krwi i pobudza, jednak chwilowo. Lekki i zdrowy posiłek dostarczy energii na znacznie dłuższy czas i pozytywnie wpłynie na Twój organizm. Ciężkostrawne dania mają odwrotne działanie, poczujesz się ociężale, a organizm zamiast na myśleniu – skupi się na trawieniu.

5. Praca na stojąco
Regulowane biurka umożliwiają pracę na stojąco. Być może będzie to mniej komfortowa pozycja do pracy, jednak w tej pozycji z pewnością nie będziesz w stanie zasnąć.

6. Świeże powietrze
Podwyższona temperatura i brak dopływu świeżego powietrza pogłębiają uczucie zmęczenia. Wytwarzany CO2 obniża koncentrację i zwiększa senność. Otworzenie okna, a najlepiej krótki spacer pozwoli Ci odetchnąć i odświeżyć umysł.

7. Urozmaicenie
Jeżeli tylko masz możliwość, zmieniaj sobie zadania co pewien czas. Zmiana pozytywnie wpływa na kreatywność. Zyskujesz wtedy świeższe spojrzenie na sprawy.

8. Głęboki oddech
Kilka głębszych oddechów dostarczy więcej tlenu do krwi i pobudzi krążenie. Ćwiczenia oddechu pozytywnie wpłyną na koncentrację i usuną napięcie.

9. Rozmowa
Luźna pogawędka z kolegą lub koleżanką z pracy zadziała pobudzająco. Żarty i ciekawe historie poprawią Ci humor, a także odciągną myśli od upragnionej drzemki.

10. Odwrócenie wzroku
Światło ekranu monitora męczy oczy i powoduje zmęczenie. Jeżeli zaczniesz odczuwać senność, odwróć wzrok od ekranu, wyjrzyj przez okno lub zamknij i zrelaksuj oczy.

Jak nie zasnąć na nocnej zmianie

Praca w nocy stanowi duże obciążenie dla organizmu. Istnieją jednak sposoby, które pozwolą Ci utrzymać dobrą kondycję ciała i umysłu przez całą nocną zmianę oraz zadbają o Twoją koncentrację.

Zaopatrz się z pewnością w wygodne ubrania i obuwie. Unikaj przegrzewania pomieszczeń, w których pracujesz, a najlepiej przewietrz je co jakiś czas. Zamiast fotela wybierz krzesło, gdyż im wygodniej Ci będzie, tym większa szansa na znużenie. Zachowaj jasność pomieszczenia – nie przygaszaj światła. Jasne światło pozwoli Ci na zachowanie czujności, zwiększenie wydajności i koncentracji. Nawodnienie organizmu jest podstawą do zachowania energii i dobrego samopoczucia na długie godziny pracy. Nieodpowiednia ilość dostarczanych płynów doprowadzi do ospałości, spadku koncentracji i ogólnej niechęci do działania. Pamiętaj także o zdrowych i lekkostrawnych posiłkach, które dodadzą Ci energii. Gdy zaczniesz zauważać, że nadchodzi krytyczny moment i odczujesz wzmożoną senność – napij się kawy, herbaty, yerby matte, przespaceruj się, lub zaczerpnij świeżego powietrza.

Po zakończeniu nocnej zmiany nie zajmuj się obowiązkami domowymi, ponieważ mogą one zazwyczaj poczekać. Priorytetem powinna być regeneracja organizmu, gdyż nocne zmiany szczególnie zakłócają pracę naszego zegara biologicznego. Nie pozwól by skutki odczuwalne były przez następne tygodnie.

Wszystkie powyższe wskazówki mogą pozwolić Ci przetrwać krótkie kryzysy senności. Nie będą jednak tak skuteczne, jeżeli będziesz stosować je codziennie. Osoby walczące z bezsennością oraz wynikającym z tego długotrwałym zmęczeniem, powinny skontaktować się z lekarzem. Tak naprawdę, najlepszym sposobem na pozbycie się senności jest odpowiednia ilość snu, zdrowa i zbilansowana dieta, a także aktywność fizyczna.

Udostępnij artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *