Mowa ciała na rozmowie kwalifikacyjnej

mowa ciała

Mowa ciała to jeden z najbardziej istotnych elementów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Wielu ekspertów uważa nawet, że ważniejsze jest to, w jaki sposób zachowujemy się i poruszamy, niż to, co mówimy. Jest w tym sporo prawdy, ponieważ z mowy ciała można czasem wyczytać znacznie więcej niż z samej wypowiedzi.

W tym artykule dowiesz się, jaką postawę przyjąć, żeby dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej, jak przywitać się z pracodawcą i jak zachowywać się w różnych sytuacjach.

Mowa ciała na rozmowie kwalifikacyjnej — dlaczego jest ważna?

Mowa ciała jest niezwykle ważna, ponieważ ludzie nauczyli się podświadomie czytać pewne gesty i zachowania, dzięki czemu czasem łatwiej jest odczytać czyjeś intencje z ruchu niż z mowy.

Często gesty kandydata przeczą słowom, co rekruterzy bardzo sprytnie wykorzystują. Zadają niewygodne lub podchwytliwe pytania, dzięki czemu są w stanie odkryć, czy aplikant kłamie lub kręci. Co prawda odpowiednio przeszkolona osoba bez problemu będzie w stanie ukryć pewne gesty i mowę ciała, ale z większości osób można czytać niczym z otwartej księgi.

Ludzie nie zwracają zbyt dużej uwagi komunikacji niewerbalnej, ponieważ system edukacyjny i życie kulturowe skupia się głównie na słowie pisanym i mówionym. Przez całe życie napotykamy się na sytuacje, które wymagają od nas powiedzenie czegoś pozytywnego, a niekoniecznie zachowanie się w taktowny sposób. Warto więc udając się na rozmowę kwalifikacyjną dowiedzieć się, w jaki sposób zachowywać się i poruszać swoim ciałem, żeby dobrze wypaść.

Pierwsze wrażanie jest najważniejsze!

Powitanie to jeden z najważniejszych elementów podczas spotkań z nowymi ludźmi. To na tej podstawie rysujemy w głowie charakter nowej osoby i czy ją lubimy.

Na rozmowę o pracę nie powinniśmy więc w żadnym wypadku przyjść spóźnieni. Znacznie lepiej jest przyjść kilka minut szybciej i odpowiednio się przygotować i ochłonąć, dzięki czemu łatwiej będzie skupić się na zadawanych pytaniach.

Do pokoju, w którym odbywa się rozmowa kwalifikacyjna, powinniśmy wejść zdecydowanym krokiem, ale nie w taki sposób, żeby zbytnio zwracać na siebie uwagę. Uścisk dłoni powinien być mocny, dynamiczny i pewny, ale nigdy nerwowy lub agresywny.

Pamiętaj! Uścisk dłoni nie może być zbyt słaby, ani zbyt mocny. Wykonaj go pewnie i z odpowiednią siłą.

Jak prawidłowo zachować się na rozmowie kwalifikacyjnej

Podczas spotkania rekrutacyjnego podświadomie Twoje ciało może przekazywać nie tylko komunikaty, ale też emocje. Musisz więc panować nad tym, jak zachowuje się Twoje ciało, żeby gesty lub emocje, które się w Tobie pojawiają, były spójne z tym, co mówisz.

\"Przycisk

Poniżej znajdziesz najważniejsze elementy, na które warto zwracać uwagę i które są w miarę proste do kontrolowania dla osób początkujących.

Postawa i gesty

Postawa ciała może przekazać bardzo dużo informacji. Jeżeli jest np. sztywna lub spięta, podobnie będzie odbierana nasza kandydatura. Podobnie będzie, jeżeli nasza postawa będzie zbyt luzacka. Żeby sprawiać wrażenie opanowanego i pewnego siebie, trzeba nauczyć się panować nad odpowiednim napięciem mięśni.

Trudno jest to zrobić z marszu, ale bez obaw. Istnieją ćwiczenia, które pozwolą Ci odzyskać kontrolę nad ciałem i odpowiednio się rozluźnić. W sytuacji stresowej musisz ustabilizować oddech i pomyśleć o sytuacji stresowej, w której byłeś wyluzowany. Na początku może to być trudne, ale po pewnym czasie zacznie naprawdę pomagać. Odpowiedni ubiór i to jak się czujemy, również ma wpływ na naszą postawę.

Podczas gdy pracodawca coś do nas mówi, musimy delikatnie skierować głowę i korpus w jego kierunku. Jest to naturalny sygnał informujący, że jesteśmy zainteresowani tym, co do nas się mówi.

Ostatnim elementem naszej postawy, to mimika twarzy. Same gesty rąk i korpusu łatwo jest wymusić. Jeżeli zaś chodzi o twarz, jest to o wiele trudniejsze. Możemy bowiem idealnie panować nad swoją sylwetką, a twarz może nas całkowicie zdradzić. Musisz wiedzieć, jak zachowują się mięśnie twojej twarzy i kontrolować je w taki sposób, żeby nie pokazywały strachu, niechęci, czy zażenowania.

Idealną postawą kandydata są proste plecy, naturalne ułożenie rąk i nóg, spokojny oddech i twarz pokazująca zainteresowanie.

Jak trzymać ręce

Wiele osób, nie tylko podczas rozmów o pracę, ma problem z tym, jak trzymać ręce. Czy lepiej jest gestykulować, a może trzymać je w jednym miejscu? Wszystko zależy tak naprawdę od tego, jaką osobą jesteśmy. Jeżeli jesteś dynamiczny lub chcesz na takiego wyglądać, lepiej będzie, gdy w pewnym stopniu będziesz gestykulować.

\"Rozmowa

Podczas gestykulowania, praktycznie wszystkie chwyty dozwolone. Nie powinniśmy jednak nigdy gestykulować zbyt szybko i agresywnie. Powinno się też unikać gestu zamknięcia. Polega on na spleceniu rąk na piersi, a oznacza strach o własne bezpieczeństwo lub to, że jest nam zimno. Nie należy się też bawić długopisem lub innymi gadgetami, ponieważ pracodawca może zobaczyć, że w sytuacji stresowej ciężko jest nam panować nad emocjami.

W przypadku, gdy zdecydujesz się na brak ruchu rękoma, najlepiej jest je trzymać na oparciach krzesła lub w pozycji otwartej. W ten sposób łatwo będzie pokazać nam pewne mikro niewymuszone gesty dłoni, a także będziemy wyglądali bardziej profesjonalnie.

Gdzie patrzeć

Kontakt wzrokowy jest bardzo ważny. Wiele osób boi się jednak patrzeć w oczy pracodawcy lub rekruterowi. Brak tego kontaktu sygnalizuje bowiem, że chcemy coś ukryć lub boimy się spojrzeć na drugą osobę.

Należy unikać sytuacji, w których wpatrujemy się przez cały czas w jeden punkt lub opowiadamy o czymś istotnym, nie spoglądając na rozmówcę. Taka postawa traktowana jest jako zbytnia nieśmiałość lub brak pewności siebie.

Musisz jednak pamiętać, że wszystko należy robić z umiarem. Nie możesz się przez cały czas patrzeć na pracodawcę, ponieważ może to spowodować dyskomfort i wzmocnić panujące napięcie.

Spojrzenia powinny być kilkusekundowe i wykonywane w odpowiednich momentach.

W jaki sposób mówić?

To, w jaki sposób mówimy, również ma znaczenie. Im głos brzmi bardziej naturalnie, tym lepiej będziemy odbierani jako kandydaci. Stres powoduje, że oddech jest przyspieszony i często urywany, przez co trudno jest zachować naturalny rytm i ton głosu.

Warto jest więc zwrócić szczególną uwagę na barwę, ton i wysokość głosu. Poza tym, ważne są też głośność i szybkość mówienia.

10 najpopularniejszych błędów mowy ciała na rozmowie o pracę

Jeżeli czeka Cię rozmowa kwalifikacyjna, powinieneś też zapoznać się z poniższą listą, na której umieszczone zostały najczęściej popełniane błędy przez aplikantów na rozmowach o pracę.

  1. Brak kontaktu wzrokowego – 63%
  2. Brak uśmiechu i pozytywnego nastawienia – 35%
  3. Bawienie się długopisem lub rzeczami znajdującymi się na biurku – 33%
  4. Zła postawa ciała – 30%
  5. Wiercenie się na krześle i nerwowe tiki – 28%
  6. Krzyżowanie rąk na piersi – 25%
  7. Zabawa włosami i dotykanie twarzy – 25%
  8. Słabo zaznaczony uścisk dłoni – 21%
  9. Zbyt mocna gestykulacja – 11%
  10. Zbyt mocny uścisk dłoni – 7%

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nawet zastosowanie większości z tych negatywnie odczytywanych gestów nie skreśla szans na pracę. Sprawiają one jednak wrażenie, że jesteśmy osobą nerwową, nieprzygotowaną lub nad wymiar nieśmiałą, co może mieć jakieś konsekwencje. Warto więc obserwować siebie, mieć świadomość i panować, choć nad częścią z nich.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *